5 signalen van tunnelvisie

Eén van de kenmerken van een lerende organisatie is ‘Openheid voor nieuwe ideeën’. Nieuwe ideeën worden gewaardeerd; mensen zijn geïnteresseerd in betere manieren om zaken gedaan te krijgen.

Het tegenovergestelde hiervan is tunnelvisie. Mensen hebben weerstand tegen een aanpak die nog niet uitgeprobeerd is. Vaak worden er allerlei drogredenen aangevoerd om maar niet te hoeven veranderen. In dit artikel benoem ik 5 signalen van tunnelvisie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1. Vasthouden aan het vertrouwde

‘Dit werkt al jaren.’ Mensen die dit zeggen laten buiten beschouwing dat de tijden veranderen. Regelgeving verandert, klanten veranderen, concurrentie verandert. Willens en wetens vasthouden aan het vertrouwen kan in het slechtste geval het einde betekenen van een organisatie.

 

2. Superieure gevoelens

Deze lijkt op de vorige, maar met dit verschil, dat personen binnen de organisatie zich beroepen op hun ervaring als argument om nieuwe ideeën af te wijzen. Of ze beroepen zich op andermans ervaring. ‘Dat blijkt niet te werken, ik las het laatst in een artikel van deze en die wetenschapper.’

 

3. Focus op wat niet werkt

In sommige organisaties heerst een zeker pessimisme, waarmee nieuwe ideeën letterlijk platgeslagen worden. Men is heel goed in het opsommen van redenen waarom het niet gaat werken.

Een kenmerk van lerende organisaties is dat men buiten de huidige kaders kan denken. Focus op problemen houdt je binnen de kaders van het probleem. Terwijl je voor de oplossing juist soms buiten het kader moet zijn.

Een bekende uitspraak van de Engelse schrijver Samuel Johnson is dat niks ooit bereikt zal worden als eerst alle mogelijke bezwaren eerst uit de weg geruimd moeten worden.

 

Nothing will ever be attempted if all possible objections must first be overcome. - Samuel Johnson

 

4. De slachtofferrol

Het team reageert op nieuwe ideeën door weer eens flink te klagen. Bijvoorbeeld over al het werk wat al op hun bord ligt ‘komt dit er ook nog bij!’ Daarmee wordt de aandacht heel makkelijk afgeleid van het voorstel en naar de problemen die er al zijn (zie ook #3).

Het gekke is dat in een lerende organisatie juist energie is om allerlei dingen aan te pakken en dat mensen, hoewel het soms druk is, gemotiveerd zijn om de zaken beter aan te pakken.

 

5. Het ligt aan het weer

Deze lijkt op de vorige, er is echter één verschil. Mensen ontwijken het echte probleem door allerlei externe factoren aan te halen. Het loopt nu even niet zoals het zou moeten lopen, maar dat ligt niet aan ons team, onze afdeling etc.

Zo kan het bestaan dat er figuurlijk gezien een grote roze olifant midden in de organisatie staat, maar iedereen er netjes omheen werkt.

In een lerende organisatie vind men juist tijd om regelmatig te evalueren hoe zaken er echt voor staan.

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *